Bewegen

Bewegen


Het is misschien wel heel erg overbodig als ik zeg dat bewegen bijeen gezonde leefstijl hoort. Ik denk dat we dat allemaal wel weten. 

Bewegen zorgt ervoor dat we spieren opbouwen en meer spieren zorgen ervoor dat we een hogere verbranding hebben. En heel zwart wit gezien is afvallen eigenlijk een kwestie van optellen en aftrekken. Energie verbruik tegenover energie inname.


Je lichaam heeft een ruststofwisseling. Dus al zou je de hele dag plat liggen verbrand je lichaam gewoon energie. Denk maar eens aan ademhalen, het werken van je organen het stromen van je bloed, noem het maar op dat gaat in zekere zin wel van zelf maar er is wel energie voor nodig om je lichaam het te laten doen. 

En dan natuurlijk niet meteen denken dat je dan niets meer hoeft te doen want energie verbranden doe je toch wel.

Haha, was het maar zo.


Als ik naar mezelf kijk heb ik in rust een hartslag van tussen de 40 en de 50 slagen per minuut. Als ik ga bewegen gaat mijn hartslag omhoog. Het lichaam moet werken en verbruikt dus meer energie. 


Hoe werkt het dan met de spieren.

Helaas is het een gegeven dat mannen meer spieren hebben dan vrouwen. Hierdoor verbranden ze ook meer en vallen dus ook makkelijker en sneller af. Bewegen zorgt voor spier opbouw als je het goed aanpakt. Als we intensief bewegen ontstaan er kleine scheurtjes in onze spieren en omdat onze spieren uit eiwitten bestaan moet voor het spierherstel deze eiwitten weer aangevuld worden. Hier voor gaat het lischaam hard aan de slag. Hoe meer spieren hoe meer herstedl er dan ook nodig is.Zo is het dan ook een gegeven dat we niet alleen tijdens het sporten meer verbranden maar tijdens het herstel ook nog. Daarom is het zo belangrijk dat we genoeg eiwitten binnen krijgen. Voor ons als recreatie  sporters is het genoeg om na het sporten een lekkere bak kwark te eten. Dat is heel eiwitrijk.


Dus wil je lekker gaan afvallen ga dan lekker bewegen. En zie je het dan niet direct op de weegschaal terug hou vol!!!

Spieren zijn zwaarder dan ver dus misschien is daar een verschuiving in. Dan merk je het overgens wel in de cm dus meet jezelf regelmatig op.




Reactie schrijven

Commentaren: 0