Portie grootte

Portie grootte.

 

Overgewicht is niet alleen te wijden aan ongezond eten. Wat ook zeker meetelt is dat we steeds meer zijn gaan eten.

De supermarkt ligt vol met voordeelverpakkingen waar vaak meer in zit dan we nodig hebben. Ongemerkt kopen en eten we al snel meer dan dat goed voor ons is.

 

Kijk nou bijvoorbeeld maar eens naar frisdrank, vroeger dronken we een blikje van 0.33l en nu drinken we een flesje van 0.5l. Terwijl we denken dat het eigenlijk niet verandert is.

 

Veel koekjes zijn ook vaak per 2 verpakt maar 1 koekje per keer is toch echt wel genoeg.

Niet alleen de voedselindustrie laar ons met de verpakkingen meer eten maar scheppen zelf ook steeds meer op. We eten bijna allemaal wel van een groot bord en hebben van kinds af aan geleerd dat je je bord leeg moet eten. 

 

Wil je afvallen en vind je het lastig om te bepalen hoe groot je portie moet zijn, en begrijp me niet verkeerd dat is ook erg lastig bepalen, kun je het ook anders doen. 

Probeer je eten eens een keer niet weg te schrokken naar neem de tijd. Kauw je eten goed dan zorg je ervoor dat je het ook proeft.  

Probeer te stoppen met eten als je voelt dat je bijna vol zit. Luister naar je lichaam. Je bord hoeft echt niet leeg en doordat je de tijd neemt komt de verzadiging echt wel.

 

Blijf je het moeilijk vinden om maat te houden zijn er ook hulpmiddelen die je kunnen helpen.

Wat al heel handig is het eetmaatje. Dit is een heel handig hulpmiddel om te bepalen hoeveel pasta en rijst je per persoon nodig hebt. In mijn praktijk werk ik natuurlijk ook met aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. Dit is een heel duidelijk overzicht van wat je van ieder voedingsmiddel nodig hebt per dag. 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0