Brood, broodnodig?

In mijn praktijk hoor ik heel vaak van de dames die tegenover me zitten dat ze een soort van bang zijn om brood te eten. Maar is die angst nou wel zo terecht? 


Er is de laatste jaren dan ook wel heel veel gezegt en geschreven over brood en dat het dikmakers zouden zijn. Een van de hypes die daaruit voort gevloeid is is natuurlijk koolhydraat arm eten. Ik vind dat zelf een lastige methode omdat als je het maar half doet, je echt denkt dat je koolhydraat arm eet maar dan werk het toch echt niet voor je.


Ik zie vaak terug dat er dan alleen maar geen brood gegeten wordt. En dat is nou een beetje waar de schoen wrikt. Want als je het juiste brood eet is dat echt niet slecht. Er zitten ook echt wel hele goede voedingsstoffen in brood, daarom is het ook een onderdeel in de schijf van 5. Je ziet nu ook steeds vaker dat de minder goede toevoegingen er dan ook steeds vaker uitgehaald worden.


Brood levert in verhouding veel belangrijke voedingsstoffen en weinig calorieën. Er zitten koolhydraten,  eiwitten, B-vitamines, jodium en mineralen zoals ijzer in. Alle broodsoorten, behalve witbrood, bevatten veel velzels die we nodig hebben voor de goede werking van de darmen wat belangrijk is voor je stoelgang.


Ik wil toch nog even ingaan op de jodium die eraan toegevoegd is. Jodium wordt toegevoegd aan ons brood door gejodeerd bakkerszout. Brood levert dan ook ongeveer de helft van onze inname van jodium. De bakker is zelfs verplicht om dit erin te doen.

Waarom is jodium dan zo belangrijk? 

De jodium zorgt voor een goede werking van de schildklier. De schildklier is betrokken bij veel processen. De regulatie van deze processen vindt plaats door afgifte van hormonen. De hormomenen die in je schildklier gemaakt worden zijn onderandere belanrijk voor je groei, het beschikbaar maken van opgeslagen energie, je geestelijk welzijn. Maar ook heel belangrijk voor de verbranding van het teveel aan vetten. 


Dus wat denk je? 

Is brood brood nodig?


Heb je hier vragen over kun je ze hieronder stellen.